torsdag 6 november 2008

Beska piller

På dagens DN-debatt skriver professor Mats Alvesson, organisationsforskare vid Lunds universitet, och Karl Ydén, som i dag försvarar doktorsavhandlingen "Kriget och karriärsystemet" vid Göteborgs universitet, under rubriken ""Karriärstyrda officerare skapar inkompetent försvar".

Det är en läsvärd artikel och en än mer läsvärd doktorsavhandling (jag har haft förmånen att få läsa den).

Alvesson och Ydén skriver i artikeln:

"Trots att det är femton år sedan dåvarande överbefälhavare deklarerade att internationell tjänstgöring skulle vara en avgörande karriärmerit utgör den fortfarande inget krav för befordran. Och trots att dagens ÖB säger sig ha för många skrivbordsofficerare och för få truppofficerare fortsätter det militära karriärsystemet att premiera inrikes administrativa uppgifter högre än soldatutbildning och internationell tjänstgöring."

Jag tror det var redan i slutet av 90-talet som en enig Försvarsberedningen skrev att utlandstjänstgöring skulle vara ett villkor för befordran. Och detta är ju bara ett spår, ett exempel av många på alla de faktorer som Ydén behandlar i sin avhandling.

Det nya personalförsörjningssystemet, tvåbefälsystemet, den samlade insatsorganisationen (inte uppdelning i internationellt/nationellt) bör granskas utifrån Ydéns observationer. Vad bör man tillföra i form av kontrollstationer, säkerhetsspärrar, piskor och morötter, för att skruva organisationen i rätt riktning?

Uppdatering: Det är ju inte som så att dessa förhållanden har passerat helt obemärkt förbi i HKV. Läs t.ex. intervjun med GD Marie Hafström i Officerstidningen nr 5/2008. I intervjun berättar Hafström bl.a. att försvarsmaktsledningen har beslutat om en generell förlängning av förordnanden och att man har infört ett nytt ansökningsförfarande där man får söka tjänster i konkurrens med andra intresserade, istället för att bara serveras ett nytt jobb när ett förordnande går ut.

"Det här kommer att gynna verksamheten och se till att vi får rätt person på varje tjänst. Det är möjligt att vissa kan få svårt att hävda sig i en sådan konkurrens, men då är det viktigt att man får möjlighet att utveckla sig i den tjänst man har för tillfället. Det är väldigt viktigt att inte bara sträva uppåt, utan att faktiskt göra ett bra jobb där man är", säger Hafström i intervjun.

GD Marie Hafström utreder för närvarande Försvarsmaktens stödverksamheter och stödmyndigheter. Förhoppningsvis tar någon vid där hon slutade. Ulf Bengtsson, det gör du va? Sätt några förträffliga personer på att se över alltihop, i relation till det nya system man kliver in i nu. Det är nu man har chansen, innan det sätter sig. Jag vet två personer som skulle kunna utgöra ett riktigt dreamteam. Deras förnamn är Mikael och Ola. Say no more.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte lyckats hitta avhandlingen, numera ovanligt att sådant inte läggs ut...
Hittade däremot en länk till bloggaren "Carlsson tycker" i samma ämne. http://carlssontycker.blogspot.com/2008/11/ntligen-ett-uppvaknande.html

Anonym sa...

Det finns en enkel lösning på alla dessa problem. Lägg ner skiten helt och hållet. I artikeln skriver man att kärnverksamheten inte står i fokus. Det är säker sant. Men inte ens kärnverksamheten är särskilt frisk. Jag utbildades under 1 år till en befattning. Därefter fick jag en krigsplacering. När nästa årskull utbildats fick jag ett brev hem där det stod att min krigsbefattning upphört. Nu har det förflutit 6 år sedan militärtjänsten. Jag tror inte att jag skulle komma ihåg mina uppgifter idag om jag sattes i en skarp situation. Så vad är poängen med försvaret? Att slösa bort ungdomsår och att låta gubbar skyffla papper? Nej, avskaffa detta gubbdagis. Officerskåren kan omskolas till undersköterskor och arbeta i svensk vård istället. Där behövs det av erfarenhet folk. Vi måste sluta kasta miljarder i soptunnan!