”JAS 39 A/B och FSR 890 kan med sin svenska nationella datalänk ledas av befintliga markbaserade stridsledningscentraler inklusive den i Hästveda i södra Sverige. JAS 39 C/D är en med Nato interoperabel version utrustad med datalänken Link-16, som inte kan ledas av befintlig svensk infrastruktur för stridsledning. Vad ämnar statsrådet vidta för åtgärder så att nationellt försvar av svenskt luftrum med en ensad flotta av JAS 39 Gripen kan realiseras?”
Det ligger ju onekligen sprängkraft i Widmans förrädiskt återhållsamma formuleringar. Om JAS 39 C/D inte kan ledas av befintlig svensk infrastruktur för stridsledning måste det rimligen ha varit känt när riksdagen klubbade igenom att ensa Gripenflottan till C/D-versionen?
1 kommentar:
Detta förhållande har varit känt under lång tid, men svenska förband varesig de är i luften, på marken eller till sjös skall kanske inte verka på "hemmafronten". Varje enskilt förbands överlevnad har vilat på dess interoperabla förmåga. Endast om förbandet har haft en interoperabel förmåga så har man kunnat motivera dess överlevnad i nedläggningsvarven. Samma förhållande avspeglar sig kanske även på vilken ledningsförmåga insatsstaben har. Widmans fråga skall kanske utvidgas till att omfatta även mark- och sjöförsvaret...
De senaste årens fokusering på interoperabilitet har sina baksidor...
Skicka en kommentar