måndag 8 december 2008

Framtiden för JAS Gripen

Allan Widman (fp) skriver om JAS Gripen på Brännpunkt idag. Widman är inte (heller) förvånad över norrmännens beslut. Nu vill han bland annat att de ”orealistiska exportförväntningarna” på Gripen verklighetsanpassas.

Widman skriver inte ut alla konsekvenser av sina resonemang, men några saker kan man utläsa:

1. Han tycker att vi har för många flygplan.

2. De äldre stridsflygplanen får inte avvecklas innan dess att en ny infrastruktur för flygstridsledning är på plats (JAS i C/D- version, som riksdagen har beslutat om, kan inte ledas med nuvarande tekniska infrastruktur).

Eftersom Widman inte skriver att C/D-serien bör kortas eller leveranserna förändras på något sätt, undrar jag hur matematiken går att få ihop utan tillskott i form av pengar?

3. ”Att försvara Sverige territoriellt är och förblir en huvuduppgift för vårt försvar”, säger Widman och ansluter sig därmed till de som numer nästan uteslutande trycker på det nationella försvaret. Folkpartiets nya huvudnummer i försvarspolitiken, olyckligt nog.

Widman säger också att det måste vara slut med att industri- och exporthänsyn styr satsningarna. Istället ska de satsningar som görs utgå från luftstridskrafternas huvuduppgift; ”att vara en garant för landets säkerhet”.
Bra, det har förutsättningar att starta upp en mycket välbehövlig debatt! Frågan är vad detta betyder i praktiken? Jag hade gärna sett en debattartikel del II från Widmans hand. Skall det statliga exportstödet kring Gripen avbrytas, och i så fall när? Nu omedelbart, eller efter det att man vet hur det går med de andra länder där marknadsföring av Gripen är aktuellt?

En minskning av de beställda 100 C/D-Gripen till kanske 60 totalt (det är inte så mycket mindre än det vi har idag, exklusive det nuvarande exportstödet, som utgör en betydande del av flygvapnets verksamhet). Dessa kan vara operativa till, säg 2020 eller 2030 om man modifierar och uppgraderar i en mer långsam takt än vad Sverige brukar. Sedan är det slut. Då får man antingen lägga ner eller köpa ett nytt utländskt system. I alla fall om man inte i stort sett redan nu beslutar sig för att Sverige ska anskaffa nästa generations Gripen för sina nationella behovs skull (dvs. försvars-, arbetsmarknadspolitiska- och näringspolitiska behov).

Och då har vi 100 Gripen i det här landet av väldigt modernt snitt, som skall bytas ut med en förnyelsetakt som saknar internationellt motstycke.

Det är oerhört viktigt att det blir en politisk debatt om den här frågan, nu omedelbart, innan dess att det är avdömt på en helt annan nivå, dvs. i Saab och inom en mycket liten krets i regeringskansliet. Sedan är det nämligen kört för allt som andas demokratiska processer med insyn och debatt.


Uppdatering:
Allan Widmans alliansbroder, Staffan Danielsson (c) kritiserar Widmans debattartikel i sin blogg. Han tycker bland annat att "det är anmärkningsvärt att en ledande svensk försvarspolitiker talar illa om ett kvalificerat svenskt stridsflygplan och framgångsrikt industriprojekt".

Danielssons "uppfattning är att JAS Gripen är ett av världens bästa och mest prisvärda stridsflygplan, sålt och leasat till ett antal länder som liksom Sverige är mycket nöjda med planet. Min förhoppning är - tydligen till skillnad från folkpartiets - att ett antal länder ytterligare kommer att välja Gripen i de pågående upphandlingarna världen över."
Vad Kd och moderaterna tycker, det vet vi inte ännu.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror Du har fel om att Allan W skulle vilja ha färre flygplan. Däremot att han reagerar på att vi inte använder de vi har på rätt sätt.

Problemet är inte Allan W eller någon annan i Folkpartiets ledning så vitt jag vet. Däremot tror jag inte det har gått upp för alla utanför Alliansen hur försvarets besparingar i realiteten slagit. Både inom Alliansen och utanför tror jag många missat att ta del av konsekvensbeskrivningarna innan tidigare försvarbeslut fattats.

Som tidigare flyglotta udda tjänstegren tycker jag detta är bedrövligt. För att inte ta till värre uttryck.

Anonym sa...

Man slutar aldrig att häpna över hur listig näringslivet måste vara som ständigt lyckas få kompetenta politiker i regering och riksdag att ta dessa inkonsekventa och förödande beslut. För inte kan det väl vara så att politikerna faktiskt visste att man uppgraderar 31 stycken Gripen för att därefter stå med en homogen flygplansflotta som tyvärr vare sig har tillräcklig beväpning eller kan ledas i det nationella luftförsvaret.

Eller......

The show goes on. Tyvärr kommer det väl att sluta med att alla skyller på varandra och försöker rädda sina egna skinn istället för att ta ett gemensamt ansvar och fatta beslut som ger en operativ förmåga åt ett av Europa's, kvantitativt sett, största Flygvapen.

Kalle

Wiseman sa...

Inger: Så sent som i våras skrev Allan Widman en annan debattartikel där han ville att Sverige skulle ha exakt lika många JAS som Norge skulle köpa. Andemeningen låg runt 60.

Sök på SvD så hittar du den nog.

Anonym sa...

En annan tid, en annan situation. Mycket har hänt sedan i våras. Georgien m.m. Jag är ganska säker på Att han har annan utgångspunkt idag än i våras.
Se följande frågeväxling i riksdagen:
Allan Widman till försvarministern:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=67&dtyp=frs&rm=2008/09&dok_id=GW11194&nr=194

Svar från försvarsministern:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dtyp=frs&rm=2008/09&dok_id=GW12194&nr=194

Vilket jag är 100% säker på att Allan W kände till 100 JAS 39C/D