Försvarsmakten kommer att lämna sitt budgetunderlag för 2009 till regeringen den första mars 2008. Mitt tips är att Försvarsmakten kommer att lämna över ett förslag till budget som är i obalans (jag har skrivit om det tidigare, här). Något annat kan man inte förvänta sig. Dessutom kommer den naturligtvis att utgå från att den begärda överföringen mellan anslagen kan genomföras i och med vårbudgeten.
Med andra ord kommer hela havet att storma (igen) vid månadsskiftet.
Detta innebär i sin tur att väldigt viktiga frågor om samhällets krisberedskap, utbildning för räddningstjänst och frågan om tvärsektoriellt arbetssätt m.m. kommer att komma i skymundan av försvarets pengaproblem.
Den 18 mars lämnar regeringen nämligen en proposition om "En utvecklad krisberedskap" till riksdagen. I denna proposition behandlas ett antal mycket viktiga frågor för svensk krisberedskap, bland annat sammanslagningen av Krisberedskapsmyndigheten, Räddningsverket och Styrelsen för psykologiskt försvar och utbildningsfrågor. Regeringen måste också göra ett vägval; skall man gå på en enig Försvarsberednings linje, och hävda behovet av ett tvärsektoriellt perspektiv, eller skall man gå på utredningen Alltid redo!, som bygger på helt andra grundprinciper?
Som sagt, dessa frågor riskerar att komma i bakvattnet under våren. Och inte bara det, den politiska ledningen vid Försvarsdepartementet lär vara alldeles fullt upptagen med de militära frågorna nu under den sista fasen av propositionsskrivandet, när den politiska avdömningen skall ske. Det skulle förvåna mig om de hinner och orkar sätta sig in i alla delarna av den kommande propositionen och döma av linjeorganisationens förslag på ett sätt som inger förtroende.
Till detta kommer allianspartiernas försvarspolitiker, som sitter i så många utredningar just nu och har så fullt upp med Försvarsmaktsrelaterade frågor, att de knappast heller har tid och ork att engagera sig och baxa försvarsminister och statssekreterare framför sig.
Det kokar sammantaget ner till att riksdagens Försvarsutskott kommer att axla ett stort ansvar under beredningen av propositionen. Jag hoppas att ledamöter, oavsett om man sitter i opposition eller i majoritet, känner sig besjälade av att ge sig ikast med propositionen med det allvar den förtjänar.
Ansvarig i regeringskansliets linjeorganisation för propositionsskrivandet är Ulrica Gradin, chef för Enheten för samordning av samhällets krisberedskap. I Räddningsverkets tidning Sirenen (nr 1/08) kan man läsa en intervju med henne samt den nya myndighetens kommande GD (nuvarande chef KBM) Helena Lindberg. De säger flera saker som är värda att uppmärksamma, om man är intresserad av hur den kommande propositionen kan se ut:
Lindberg:
– Det handlar om att länka samman hela hot- och riskkedjan, att ha ett tvärsektoriellt perspektiv, att vara effektiv både i det förebyggande och akuta skedet samt därefter föra tillbaka vunna erfarenheter.
Gradin:
Utbildningen av räddningstjänstens personal är en viktig strategisk fråga.
– Jag vet ännu inte om förslaget blir fortsatt utredning av utbildningsfrågorna. Utgångspunkten är hur som helst att utbildningen inte ska försämras. Det måste vi säkerställa, säger Ulrica Gradin.
– Att klara en kris kräver också samverkan med andra, att man har bra kontakter ut till hela samhället. Då menar jag inte bara statliga myndigheter, landsting, länsstyrelser och kommuner, utan även enskilda aktörer. Jag tror mycket på samverkan mellan offentligt och privat och på enskilda aktörers ansvar. Här är det värt att komma ihåg att även enskilda människor kan vara viktiga aktörer, säger Helena Lindberg.
Lindbergs uttalanden bådar gott för den blivande myndigheten. Kanske vi äntligen kan få till en debatt -och konkreta åtgärder- för att stärka individers ansvar och möjligheter i krislägen?
fredag 22 februari 2008
I skuggan av det militära
Etiketter
Alltid redo,
budgetunderlag,
Helena Lindberg,
krishantering,
Ulrica Gradin
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Är det skattepengar som går till de här pacifistskriverierna? Lägg dem på ett försvar värt namnet istället. Din lön bör räcka till en bombkapsel eller två.
Lön och lön... Ersättningen för att vara ledamot i Försvarsberedningen uppgår till modiga 1200 kr/mån + ett vanligt sammanträdesarvode för de sammanträden man är med på. Några dagtraktamenten lyfter jag inte. Inget man blir fet på med andra ord och betydligt mindre än en bombkapsel :-) Men, jag ser det som en ynnest att få ägna mig åt försvarspolitik så jag lär nog ägna mig åt det (inkl. bloggandet) även fortsättningsvis...
Jag hoppas att du som ledamot i försv kom tänker självständigt, intelligent och konsekvent... Först och främst, en samordnad myndighet, -jättebra! Men förklara varför utredningen inte föreslår att utveckla det som fungerar istället för att splittra upp det (Räddningsverket var i stort sett enda organisatione som inte fick negativ kritik i samband med tsunamikatastrofen)... Förklara varför man ska förstärka en passiv organisation -KBM, som i realiteten kommer att bli ledningsorganisation för den nya myndigheten, när ett av syftena med den nya myndigheten är att det ska bli mer aktiv. Varför har politiker gått med på detta? Argumentet att man ska föra verksamheten närmare kanslihuset hållet inte, Räddningsverkets samverkan med kanslihuset har aldrig varit något problem... Hur viktig är regionalpolitiken? Hur viktigt är det att behålla kompetens? En placering av den nya myndighetens ledning i Stockholm innebär att en hel del av den nyvarande kompetensen förloras... Erfarenhet är väl inte alltid illa, eller har du också en övertro på att all personal går att ersätta med nyutbildade 25-åringar i karriären?
Skicka en kommentar