Försvarsmakten skriver såhär om amfibieförbandens uppgift:
"Man skall kunna uppträda såväl nationellt som internationellt. Att kunna verka över, på och under ytan liksom på land oavsett infrastruktur, årstid, väder och ljusförhållanden är signifikativt för de svenska amfibieförbanden. Förbanden skall kunna genomföra insatser såväl från hav mot land som från land mot hav".
Och mot bakgrund av den beskrivningen låter det ju närmast som ett hand-i -handskeuppdrag då, att hantera en regnperiod i Tchad.
Det är klart att det blir lite förvirrande, när försvarsministern säger att regnperioden är gränssättande för en förlängning av insatsen, på dagens Brännpunkt:
"Det gränssättande för en kortare förlängning av amfibieförbandets insats är regnperioden, som på allvar inleds i juni och pågår till oktober. Den – och inte politisk vilja – försvårar och förhindrar omgruppering av tyngre förband inom Tchad under sommaren".
Naturligtvis är ekonomin det som sätter P för den önskvärda förlängningen, vilket försvarsministern också säger i artikeln. Huruvida Sveriges agerande "drar ett löjets skimmer över hela insatsen", får stå för Urban Ahlin (s). Om man däremot sätter de man är där för att skydda i första rummet, oavsett vad andra i EU-kretsen gör eller inte gör, framstår det som mindre klokt att åka hem med argumentet att alla andra gör för lite.
Att fatta beslut utifrån att man skall vara lika dålig som alla andra, är inget snyggt ledarskap och det enda det resulterar i, är att man indirekt legitimerar att man inte åker nästa gång heller.
2 kommentarer:
Inget nytt när det gäller dumhet.Har vi verkligen de s.k .politiker vi förtjänar?De som inte har någon kompetens att uttala sig om vad ett amfibieförband kan uträtta och som inte har minsta kännedom om försvaret i övrigt.Aldrig mer ett nymoderat experiment.
Tyvärr har ingen svensk regering möjlighet att påverka vädret i Tchad, vare sig den är styrd av allliansen eller av socialdemokraterna.
Som kommentatorn ovan kanske känner till är infrastrukturen i Tchad mycket dålig. Att transportera pansarfordon medför då vissa problem även i goda förhållanden. Under en regnperiod blir det givetvis mycket svårare. Det är inte direkt som att köra på E6:an och bara riskera lite vattenplaning.
Sedan tycker jag med att regeringen bör försöka hitta finansiering till en förlängd svensk insats i Tchad. Då föreligger inte samma transportbehov - man kan istället åka hem efter regnperiodens slut. Även kontraktsfrågor med soldaterna är en utestående fråga, som dock säkert kan lösas.
Skicka en kommentar