fredag 16 mars 2007

Föredömligt

Det här är ett mycket bra exempel på hur man kan arbeta systematiskt för att utveckla en kommun. Det senaste tilltaget är att kaxigt och med glimten i ögat (men inte utan substans) lansera Sundsvall som Norrlands huvudstad.

Min tidigare kollega, Jerker Sjödin, driver projektet Position Sundsvall. På hemsidan berättas det om att de som jobbar med marknadsföring/försäljning av Sundsvall länge har känt ett behov av att samordna insatserna och bli effektivare. Bakgrunden till projektets tillkomst beskrivs på föjande sätt:

"Idag finns många intresseorganisationer som marknadsför Sundsvall, utöver kommunen till exempel turistbyrån, Konferensstaden, På Stan Citybolaget, och Sundsvall Arena. Syftet med marknadsföringen skiljer sig åt, men målsättningen att öka Sundsvalls attraktionskraft och locka fler människor till staden och regionen – både kort- och långsiktigt. Behovet av bättre koordinering intresseorganisationerna emellan är stort. Detta för att undvika t ex evenemangskrockar, stuprörsdiskussioner, revirtänkande och att allt för olika budskap om Sundsvall splittrar en redan svag image. Det finns också möjligheter till ett fruktbart erfarenhetsutbyte och nätverksbyggande organisationerna emellan."

Ägare av projektet är Sundsvalls kommun som tillsammans med projektdeltagarna har en styrgrupp för projektet. Styrgruppens ordförande är kommunalrådet.

I Falköping finns Falköping Nu. Det är en ekonomisk förening samägd av näringsliv, kommun, föreningar och privatpersoner. Syftet är att stötta ägarna, främja företagsamhet och marknadsföra Falköping med målet att öka tillväxt och befolkning. Väl så. Men det som saknas, jämfört med Sundsvall, är den direkta kopplingen till kommunens strategiska PR-arbete. I Sundsvall sitter kommunalrådet som ordförande i styrgruppen. I Falköping Nu finns inte ens kommunens informationschef med.

Jag saknar också en hemsida likt den som Position Sundsvall driver. Alltså inte bara en anslagstavla, utan driven kommunikation om vad som är på gång, vad medier rapporterar om Sundsvall (och andra kommuner), lästips och nyheter om personer som innehar för verksamheten relevanta positioner. Det dimper också ner ett trevligt nyhetsbrev.

1 kommentar:

Anonym sa...

Strategiskt PR-arbete i all ära. Förutsättningen är dock en direkt och tydlig koppling till kommunens långsiktiga, politiska strategiska karta. Om syftet är att locka folk och företag till kommunen måste det backas upp av en medveten satsning på företagsetablering, infrastruktur och inte minst en adekvat bostads- och stadsplaneringspolitik. Strategiskt PR-arbete som lever isolerat från den praktiska och politiska viljeinriktningen tjänar inget syfte.

Peter