Det gnälls lite över kommunens satsning på Cittaslow på tidningens insändarsidor. Det är bra, alla projekt eller visioner som vare sig ifrågasätts eller uppmärksammas är inte värda namnet.
Men de svepande kommentarerna, kritiken som slår lite blint runtomkring, fäktandet med argument som hade sett annorlunda ut om man så bara hade ägnat fem minuter åt faktainhämtning...?
Lite tröttande är det allt. T.ex. har en lokalavdelning i LRF (som väl borde vara den första organisationen att omfamna idéerna med Cittaslow!) på ett årsmöte givit uttryck för sitt missnöje. Det hela går ut på, om jag förstod det rätt, att de minsann redan producerar lokalt och att man inte skall satsa på de där små producenterna som håller på med mattillverkning halva året bara. Hallå? Ponera att kommunens skolor, äldreboenden och andra inrättningar där mat serveras köper lokala råvaror. Tror LRF att det bara är de små producenterna som kommer leverera då? Påverås ost i all ära (det är verkligen gott!), men inte serveras det getost och tallbarrskryddad honung i skolmatsalen. Nej en och annan potatis och ett och annat kilo vetemjöl kommer i så fall att köpas in.
Se möjligheterna och bygg vidare på de styrkor vi har!
http://www.slowfood.terramadre.se/falkoping.aspx
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Du är ju inte klok din jävla subba.
Hälsningar:
Nationalsocialistisk Front
Falköping.
Tycker att ditt inlägg förtjänar en mer konstruktiv kommentar än den från nassen... Det som händer i Falköping är ju jätteintressant. Både själva idén OCH att det tydligen skapar sån debatt! Ska bli spännande att se hur det går med Cittaslow i Falköping och vilka andra kommuner som följer efter...
Kolla också http://wintermute.blogg.se/1173782675_cittaslow.html
Jag hörde om "cittaslow" i P1 igår (12 mars) och tyckte det var ett ovanligt begåvat sätt att kanalisera sin profil in i ett större nätverk. Som första "cittaslow"-kommun i sverige kommer Falköping att få ett försprång. Eftersom jag inte bor i Falköping har jag inte kunnat följa "lokalgnället" men exemplens makt visar ju att varumärkesbyggande får allt större betydelse. Och då är cittaslow för Falköping ursmart!
mvh "Avundsjuk Mariestassare"
Håller med dig om att fem minuters faktainsamlande säkerligen skulle få det blinda fäktandet att skamset stanna upp. Hela idén med varumärkesbyggande är att positionera sig genom sina starka sidor. Falköping kommer aldrig att bli Stockholm. Är det vad man är ute efter får man helt enkelt flytta och lämna plats åt dem som har vett att njuta och vara stolta.
Skicka en kommentar