torsdag 3 april 2008

Finansdepartementet och Centern samarbetar om NRF

Senare idag reser statsministern, utrikesministern och försvarsministern till Natos toppmöte i Bukarest. Regeringens plan, som jag har skrivit om tidigare, var att både Sverige och Finland skulle tacka ja till att bidra till Natos snabbinsatsstyrka, NRF, på detta toppmöte.

Men nu skriver SvD att det är finansdepartementet och Centern som har satt P för en sådan anmälan. Tidigare har socialdemokraterna sagt nej och framför allt hänvisat till kostnadsskäl.

Det framsår mer och mer som om frågan om Natomedlemsskap eller ej är mer en budgetteknisk fråga än en politisk och ideologisk vägvalsfråga.

2 kommentarer:

Per Ahlström sa...

Ah, jag hade missat att frågan om bidrag till NRF egentligen var en fråga om Nato-medlemskap... Så tolkar jag åtminstone ditt inlägg.

/Per

Annika Nordgren Christensen sa...

Nej, så är det ju inte. Jag medger att inlägget går att tolka så, men vad jag menar är att Sveriges relation till Nato numer (generellt sett) diskuteras utifrån vad det kostar, av både s och i NRF-fallet c, och inte utifrån vad Sverige vill respektive inte vill.