måndag 1 december 2008

MSB - ny logotype

Den sista december går Räddningsverket, Krisberedskaps-myndigheten och Styrelsen för psykologiskt försvar som bekant i graven. I stället uppstår en helt ny myndighet; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

MSB har skaffat sig en logotype. Den är jätteful.

Kan någon med makt och befogenheter vara vänlig och agera?

Räddningsverkets logga är etablerad och närmast att betrakta som ett positivt laddat svenskt varumärke, inte minst internationellt. Kunde man inte ha tagit vara på den och bara modifierat den något?



4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är extremt frustrerande för jag och många fler jag pratat med inom SRSA som inte riktigt förstår varför detta utmärkta varumärke inte längre ska användas.

Anonym sa...

Vi som ska jobba i denna klump kan inte påverka mycket... Om du hittar någon med makt och befogenhet rätta till saker så är vi många som är tacksamma!

Kim Jong Il sa...

Det hela är mycket enkelt. Ny myndighet = ny logotyp. Att "ta tillvara" det gamla skulle innebära större problem än att stryka den gamla helt och göra en ny. Dessutom kommer den nya loggan att introduceras i en övergångsperiod gentemot internationella målgrupper.

Det är inte idioter som suttit och klurat ut det här utan folk som arbetar med det som expertområde. Om någon tog gamla loggan och "modifierade något" skulle jag tycka det var alldeles särdeles klåpigt och amatörmässigt. Området information och marknadsföring har, hör och häpna, folk som vet vad de gör, ungefär som ekonomi, IT eller vilken annan del som helst av en fungerande verksamhet. Om ni inte förstår varför, är det samma fenomen som att ni inte förstår varje aspekt av ekonomi och redovisning, för att ta ett exempel.

För övrigt tycker jag loggan är snygg, på riktigt (och nej, jag har inte jobbat med att ta fram den). Namnet på myndigheten kan ingen göra nåt åt, det är vedervärdigt, men symbolen är riktigt bra.

Jag gissar att det här är en fråga om tycke och smak. Om ni hade gillat loggan, skulle det inte ha varit nåt problem att byta ut den gamla alls. Vilket åtminstone säger mig att ni inte är insatta i varumärkestänkande. Det är inte för att vara otrevlig, jag vill bara få någon slags acceptans för idén att alla faktiskt inte kan allt om information bara för att ni kan skriva och prata.

Anonym sa...

Den som vill läsa mer om tankarna bakom kan kolla här:
http://msbkommitten.blogspot.com/2008/11/logotypen.html